litenfialotta

Mascara mascara mascara

Kategori: Smink och hudvård

Det finns en hel uppsjö mascaror ute på marknaden för jämnan, och det är inte alltid lätt att orientera sig i denna djungel! Den känns som att det kommer en ny mascara var och varannan dag, är den inte super förlängande så ger den minst 400% volym eller nån fom av 4D effekt, och självklart bygger alla på en ny form av fiberteknik. Inte konsigt att man som vanlig dödlig inte begiper så vansinnigt mycket.
 Här kommer ett litet axplock av mascaror som jag har testat den senaste tiden, samt betyg och ca pris. I slutet hittar du även lite bra mascara tips.
 
1. IsaDora Precision Mascara - 2/5
Det här är en av de sämre mascarorna jag har provat i mina dar. I min mening är den väldigt knepig och svår att arbeta med, vilket är raka motsatsen till det den marknadsförs som. Det sägs att den lilla smala borsten gör det enklare att komma åt alla enskilda fransar och att den separerar fransarna, men där måste jag tyvärr invända! Det är inte alls speciellt enkelt. I och med att borsten är så liten är kladd-risken enormt stor och den är dessutom värdelös på att separera fransarna och ger lätt klumpar. Har du inte provat denna mascara ännu, gör dig själv en tjänst och gör inte det. Om du trots denna recension insisterar på att ge den ett försök blir den din för ca 139 kr.
 
 
2. Maybelline Volum Express Maxilift Mascara - 3/5
Jag har en förkärlek till böjda borstar, jag tycker att de ofta gör det väldigt mycket enklare att applicera mascaran. Just den här mascaran har en väldigt bred borste vilket gör att man får med sig alla fransar och täcker dom med några lätta svep. Anlednigen till att den inte får högre btyg än tre av fem är för att den har lite brister i själva utformandet. Jag tycker att det kommer för tok på mycket mascara på borsten vilket gör det oerhört svårt att få raka och separerade fransar. Ett enkelt knep är givetvis att torka av borsten innan man applicerar mascaran men det känns lite oekonomiskt i det långa loppet. Det är nog inte en mascara du ska välja om du är ute efter ett naturligare resultat då fransarna blir ganska intensiva. Summan av kardemumman är att det är en helt ok mascara men för den kräsna finns det bättre alternativ! Kostar ca 125 kr.     
3. Isadora Hypo-Allergenic Mascara - 5/5
Det här är en klar favorit i mascara-djungeln! Den flyttade in i min sminkväska för ca sex månader sen och har sedan dess varit ett stående insalg. En enkel mascara, rak borste, inga krusiduller och inga konstigheter! Den är speciellt framtagen för folk med känsliga ögon vilket gör den väldigt snäll och skonsam. Den är enkel att applicera och man kan bygga på den i flera lager, den ger då en otrolig längd och separation på fransarna. Den finns i färgerna svart, mörkbrun och blå. Jag använder alltid den mörkbruna, jag tycker att det ger ett mjukare intryck än en svart mascara, även om skillnaden egentligen är minimal. En av de bästa mascarorna på marknaden till det klart överkomliga priset av ca 110 kr.  
4. Lancôme Hypnôse Precious Cells Mascara - 5/5
Det här är en otroligt bra marscara för dig som vill unna dig något extra! Jag fick denna som ett varuprov på Kicks en gång och gick raka vägen tillbaka ett par dagar senare för att införskaffa mig en. Den har en rak och relativt gles borste som ger ett otroligt fint resultat redan vid första appliceringen. Borsten är ganska smal vilket gör det lätt att komma åt även den under fransraden. Ibland undviker jag att måla den undre raden fransar då många mascaror fäller, men denna lilla vän sitter precis där den ska hela dagen lång! Den kostar ca 315 kr och är klart värd varenda krona!
 
5. Max Factor 2000 Calorie Mascara - 4/5
Jag tror att det här var den absolut första mascaran jag använde när jag började sminka mig. Jag kommer ihåg att mamma alltid använde den, och jag har för mig att jag brukade låna den ur hennes sminkväska innan jag började köpa mitt eget smink. Det här är en klassiker när det kommer till mascaror, och jag gillar den skarpt! Den är lätt att applicera med bara ett par drag, den blir inte klumpig på fransarna och den separerar fransarna väldigt fint. Det här är en riktigt bra mascara som köps för ca 130 kr. Det finns även en variant som har en böjd borste för att ge en fin böj på fransarna.
 
Tips
- Om du är rädd för att din mascara ska fälla hoppa då över att måla den undre fransraden. Skugga den istället med en mörkbrun ögonskugga.
-  Om du har svårt att separera fransarna, börja med ett väldigt tunt första lager mascara där du enbart fokusera på att få fransarna raka och separerade. Måla sedan försiktigt på flera lager, då brukar separationen inte sabbas.
- Ny mascara? Torka av borsten på en bit husållspapper första gången för att undvika att få stora klumpar på fransarna. Det är lättare att separera fransarna med en något torrare borste.
- En fransböjare gör verkligen underverk! Böj fransarna i tre etapper innan du applicerar mascaran så kommer du märka en klar skillnad!
- Vill du ha ett lite mjukare och naturligare resultat så byt ut din svarta mascara mot en mörkbrun. Även om man inte tror att skillnaden är så stor så blir resultatet förvånansvärt annorlunda! Måla ena ögat med svart och det andra med brunt så ska du få se!
 
Lycka till och hör av er om ni har andra bra tips!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: